Woonzorgcentrum in de kijker

Warm en zinvol leven in Sint-Camillus

Sint-Camillus is een leef- en woonzorgcentrum voor senioren uit Wevelgem en omgeving. Sint-Camillus is voor zijn 140 bewoners een echte thuis, dankzij het sterke accent op wonen en op huiselijkheid. Ook familieleden voelen er zich betrokken en erkend.

We spraken Steven Mesure, hoofd animatie, bewoonster Anna en haar dochter Els, en bewoner Leon. Ze getuigen over hoe ze samen op zoek gaan naar warme en zinvolle dagbesteding voor de bewoners. En over hoe de tools van Soulcenter hen inspireren om de bewoners en hun verhaal centraal te plaatsen.

headset Zet je geluid aan.

Op zoek naar de interesses, hobby’s en belangrijke waarden van bewoners

Sint-Camillus is een van de deelnemers aan de project 'Wonen en leven' van de Vlaamse overheid. In een lerend netwerk onderzoeken ze hoe ze kunnen evolueren van 'zorg' naar 'wonen en leven met zorg'. Deze evolutie vereist een focus op de noden en verwachtingen van de bewoners.

Onder leiding van Steven Mesure, het hoofd animatie van het woonzorgcentrum, zet het team sterk in op het levensverhaal van bewoners. Door naar het verleden te kijken leert het team over de passies, interesses en dromen van bewoners.

Aan de hand van het levensverhaal, komen we te weten wie de bewoner was, en wie de bewoner nog kan en wil zijn.

Steven was al even op zoek naar goede hulpmiddelen om zijn team te helpen om de bewoners beter te leren kennen. Hij was dan ook een van de eerste animatoren in Vlaanderen die met Soulcenter aan de slag ging.

Nu, enkele maanden later, gaat zijn team bij de komst van nieuwe bewoners onmiddellijk aan de slag met het levensverhaal.

Dieper in gesprek dankzij conversatiestarters

Het team van Sint-Camillus bevroeg al tientallen bewoners over hun leven. De ene keer doen ze dat individueel, de andere keer gebeurt dat in groep en rond een specifiek thema. Ze worden hierbij geholpen door de inspirerende vragen en invulbladen.

Onlangs sprak een stagiaire er nog met Steven over. Ze vond het in het begin best ongemakkelijk en onwennig om contact te leggen of om een goede babbel te kunnen starten. Hoe start je een gesprek met iemand die je nog helemaal niet kent?

Soulcenter was voor haar een hele hulp. Dankzij de ingebouwde thema’s en de voorbeeldvragen had ze een houvast én een stapeltje goede openingszinnen achter de hand. Een goed en meer diepgaand gesprek volgde vanzelf. De babbels verliepen veel vlotter en meer ontspannen en al snel ontstond er een wederzijds vertrouwen.

Zinvol bezig zijn is voor iedereen anders

Steven vertelt dat doorheen de jaren het animatieaanbod wat vastgeroest geraakte. Medewerkers vielen terug op dezelfde activiteiten, omdat ze moeilijk de tijd vonden om de interesses en passies van de bewoners te achterhalen.

Nu is dat heel anders. Het aanbod vertrekt vanuit de bewoners. En dat hoeft niet altijd groot of groots te zijn. Het gaat evengoed over kleine dingen uit het verleden die ze hier graag verderzetten.

Zinvolheid is voor iedereen anders, het is persoonlijk. Zinvolle activiteiten zijn dat dus logischerwijze ook.

Steven geeft een waaier aan voorbeelden: “Zinvolheid is dagelijks iets kunnen gaan drinken in de bar van het woonzorgcentrum. Dat is óók die lievelingsplek in de inkomhal waar er veel bewoners samen zitten en waar er veel passage is. En het zit in het bezoek van een partner of in een liedje met een bijzondere betekenis.“

Om die zinvolheid echt te kunnen ontdekken, moet het verhaal allereerst gekend zijn. En Soulcenter maakt het blootleggen van het persoonlijke gemakkelijker.

Zinvolle bezigheden kunnen via individuele activiteiten van een bewoner, zoals Steven aangaf, maar deze kunnen evengoed door middel van interessegroepen. In dat geval vraagt het team bij alle bewoners na wat voor hen zin- of betekenisvol is. En vervolgens gaan ze op zoek naar interesses die door meerdere bewoners worden gedeeld. Op basis daarvan maken ze interessegroepen, zoals bijvoorbeeld de breigroep of de kaartgroep.

Steven vertelt verder dat zinvolle activiteiten niet enkel het domein van de animator meer zijn. Voor iedereen die contact heeft met de bewoner is dit belangrijke informatie.

Soulcenter is een goede manier om zinvolle activiteiten vast te leggen zodat álle medewerkers er zicht op hebben en niet enkel het animatieteam.

levensverhalen verkennen op de smartphone

Vroege vogel actie

Soulcenter lanceert pas officieel midden 2019. Start nu al met ons tweede pilootproject samen met vijf woonzorgcentra.

arrow_forward Ondek het exclusieve aanbod

Sint-Camillus in de krant

Een tijd geleden verscheen er een artikel over de werking van het team van Steven in de krant. Els, de dochter van bewoonster Anna, is namelijk journaliste. Ze was zo gecharmeerd door de aanpak van het team dat ze er een artikel over publiceerde.

Familie als verhalenverteller

Voor het team is het heel handig dat families hen helpen. Ze kunnen belangrijke nuances of aspecten aanbrengen in Soulcenter. Via hen komt het team te weten wat een bewoner graag deed, wat zijn interesses waren, wat voor mens hij of zij was en wat zij willen dat het personeel zeker weet.

Voor familieleden als Els is het waardevol om de verhalen van haar mama te kunnen delen. Anna (84) woont al vier jaar in het woonzorgcentrum. Enkele maanden geleden begon Els verhalen van haar moeder te delen.

Els was in het begin wat onzeker. Ze twijfelde of ze er door haar drukke werkschema wel de tijd voor zou vinden. En ook het hele digitale schrikte Els wat af: ze kon wel met een computer werken, maar zou ze ook met een nieuwe programma aan de slag kunnen? Els besloot te proberen.

Ik vond het belangrijk om de verhalen van mijn mama mee te geven zodat de medewerkers genoeg aanknopingspunten hebben om spontaan een goed gesprek te starten.

Animator Steven vroeg Els om tien verhalen toe te voegen, samen met wat foto’s. Met haar eigen login, met de voorbeeldvragen en dankzij de korte filmpjes voor elk van de stappen, werd het heel gemakkelijk. Op nog geen uurtje had Els de tien verhalen bij elkaar. En ook het toevoegen van de foto’s ging vlot.

De bewoner met de meeste levensverhalen

Meer en meer bewoners hebben een eigen computer of tablet op de kamer. Zo ook Leon Dewulf (75), een voormalig rijkswachter, cafébaas en radiomaker. Leon verblijft nu twee jaar in Sint-Camillus, en hij is zelf fervent gebruiker van Soulcenter.

Over àlle ‘Soulcenter-woonzorgcentra’ heen, is Leon de bewoner met de meeste levensverhalen. Meer nog, hij voegde eigenhandig tweeëntwintig verhalen over zijn rijke leven toe.

Omdat hij daar zo bedreven in is, helpt hij het animatieteam nu ook bij het digitaliseren van de foto's van andere bewoners. Leon heeft daar zichtbaar veel voldoening van.

Het leukste aan het verzamelen van verhalen is het leren kennen van de mensen. Toen ik hier toekwam kende ik niemand. En nu kent iedereen mij en ik hen.

Warm wonen en leven als essentie

Sint-Camillus is een schoolvoorbeeld van een woonzorgcentrum met een hedendaagse visie. Goede zorg is er essentieel, maar fijn wonen en leven is zeker zo belangrijk. En Soulcenter is hun hulpmiddel om die visie realiteit te maken voor alle bewoners, medewerkers en familieleden.