Woonzorgcentrum in de kijker

Het levensverhaal als basis voor warme zorg in Huis Vandecruys

Huis Vandecruys is een woonzorgcentrum in Deurne, in de zorgzame handen van koppel Bart en Katrin Collet. Het voelt er echt als een familiebedrijf. Een warm nest voor de medewerkers en de zeventig bewoners.

In oktober 2018 startte het team van Huis Vandecruys met het verzamelen van levensverhalen via Soulcenter. Nu, enkele maanden later, ‘leeft’ het hele huis met en door de levensverhalen van de bewoners.

We spraken ergotherapeut Caroline en directeur Bart over hun ervaringen met Soulcenter.

Video over Soulcenter in Huis Vandecruys. Zet je geluid aan.

Ergotherapeut Caroline vond het vroeger soms moeilijk om gesprekken aan te knopen met bewoners

Sinds de start met Soulcenter bevroegen ergotherapeut Caroline en haar collega’s al tientallen bewoners over hun leven. Samen verzamelden ze rijke herinneringen en straffe verhalen in de Soulcenter applicatie. Caroline vertelt over hoe Soulcenter haar een veel rijker beeld geeft van de levensloop van bewoners. En hoe haar band met hen nu sterker is.

Omdat ik de interesses en passies van bewoners nu ken, vind ik zo veel meer aanknopingspunten voor leuke babbels.

Directeur Bart treedt Caroline bij. Levensverhalen staan volgens hem aan de basis van een mensgericht wonen en leven.

Soulcenter maakt van een bewoner een bewoner van vlees en bloed. Meer dan een medisch dossier. Iemand met een heel verleden.

levensverhalen verkennen op de smartphone

Vroege vogel actie

Soulcenter lanceert pas officieel midden 2019. Start nu al met ons tweede pilootproject samen met vijf woonzorgcentra.

arrow_forward Ondek het exclusieve aanbod

Het team biedt nu meer gepaste activiteiten aan

Soulcenter inspireert het team tot actie. Door de heldere kijk op het verleden, de passies, interesses en talenten van bewoners, worden er nu vaker écht gepersonaliseerde activiteiten aangeboden.

Zo staat er sinds kort yoga op de agenda, omdat het team ontdekte dat zowel een bewoonster als verzorgster hierdoor gepassioneerd zijn. En ook het bewonerskoor laat nu de favoriete liedjes van bewoners weerklinken in het woonzorgcentrum.

Bewoners leren elkaars verhaal kennen

Soulcenter geeft een nieuwe invulling aan de wijze waarop reminiscentie-activiteiten worden georganiseerd. Het is gezellig babbelen over het leven van bewoners door de verhalen weer te geven op een groot scherm. De ene keer gaat het over het verhaal van individuele bewoners, de andere keer kan het over specifieke onderwerpen gaan. Met Soulcenter kan je immers heel gericht op zoek naar bijvoorbeeld alle bewonersverhalen die gaan over sport, specifieke hobbies, over gewoonten en tradities of zelfs over specifieke jaartallen en gebeurtenissen. Soulcenter zoekt ze voor jou, over alle bewoners heen en in alle verzamelde verhalen.

Het team en families verzamelen samen verhalen

Verscheidene teamgenoten in Huis Vandecruys verzamelden de verhalen van de bewoners. Ze werden er in bijgestaan door familieleden. Met de Soulcenter applicatie is het namelijk makkelijk om familieleden uit te nodigen om zelf foto’s en verhalen op te laden.

Directeur Bart probeerde vroeger al tevergeefs oplossingen om het levensverhaal van bewoners centraal te plaatsen. Dat mislukte telkens jammer genoeg omdat die oplossingen gewoon te moeilijk waren. Soulcenter daarentegen, blinkt volgens Bart uit in gebruiksgemak.

Soulcenter is ‘Fisherprice easy’.
Iedereen kan er makkelijk mee aan de slag.

Instagram voor woonzorgcentra

Caroline en haar collega’s zijn doordrongen van de levensverhalen van bewoners. Ze delen constant weetjes met elkaar, en praten met bewoners over leuke herinneringen.

Levensverhalen ontdekken is een gewoonte. Tijdens mijn pauzes kijk ik op mijn smartphone vaak of er nieuwe verhalen van de bewoners zijn. Altijd kom ik wel iets nieuws te weten.

Bewonersboek boordevol verhalen

Vier keer per jaar landt een bewonersboek in de bus van Huis Vandecruys. Dat is een tastbaar overzicht van alle nieuwe verhalen van de voorbije maanden.

Het team is grote fan van het boek omdat het zo fijn bladeren is in een écht boek met verhalen. Caroline vertelt dat de verhalen zich zo makkelijk verspreiden in het woonzorgcentrum. Ze is in haar nopjes wanneer ze collega’s met bewoners hoort praten over de verhalen die zij ontdekte.

Muren die kunnen praten

Sinds drie weken hangen er verhaalkaders aan de muren van Huis Vandecruys. Die maken het levensverhaal echt tot iets van het gánse woonzorgcentrum. Ze zorgen voor spontane en andere babbels, voor babbels tussen bewoners, met bewoners, babbels tussen medewerkers, met familieleden…

En de kaders zetten de bewoners ook simpelweg ‘in de kijker’. Het maakt het woonzorgcentrum nog meer huis en wat minder ‘ziekenhuis’ en het maakt van bewoners mensen van vlees en bloed. Het is in zekere zin écht ‘de bewoner centraal’.

Een ander, rijker contact, contacten met ‘ziel’

Elke bewoner brengt zijn eigen levensverhaal mee naar het woonzorgcentrum. Iedereen is anders en bewoners verschillen in de wijze waarop ze kunnen of willen babbelen over hun leven. Het is vaak wat zoeken naar de juiste toon of naar het juiste onderwerp. Precies met die verscheidenheid gaat Soulcenter aan de slag. Telkens weer blijkt dat ook meer timide bewoners of bewoners met dementie mooie levensverhalen kunnen en - vooral- wíllen vertellen. En samen met die verhalen bloeien mensen open, worden ze meer zichtbaar en vergemakkelijken contacten.

Mensen bloeien echt open. Ook vaak mensen die heel weinig zeggen. Als je dan foto’s bovenhaalt, dan volgt er een waterval en komen er gigantische verhalen uit.

Vlot starten

Directeur Bart vertelt dat levensverhalen verzamelen niet per se veel tijd hoeft te vergen. Initieel is het wat werk om met enkele medewerkers de eerste verhalen van bewoners te verzamelen, maar eenmaal dit gestart is, is het team op dreef. Verhalen lokken dan nieuwe verhalen uit en medewerkers ervaren zélf dat hun connectie met bewoners verandert. En zo wordt Soulcenter iets van en voor de medewerkers, worden ze ‘soulmates’ voor bewoners en komt het werken vanuit het levensverhaal echt goed op gang.

Als directeur moet je een beetje geduld hebben. De meerwaarde is echter op enkele weken al meetbaar. Je voelt dat het leeft bij medewerkers en familie.

Directeur Bart deelt zijn recept voor succes met het levensverhaal

Rendement?

Soulcenter komt met een mooi totaalpakket aan tools en toepassingen en dat komt uiteraard met een kostprijs. Maar Soulcenter is veel meer dan een investering of ‘kostenpost’. Het is een keuze, een vertaling van een visie op zorgen, wonen en werken. Het maakt ‘zorg-op-maat’ eindelijk tastbaar, voelbaar en ‘leesbaar’. Het is allereerst een investering in goesting. En die goesting rendeert. Bij huidige en toekomstige medewerkers, huidige en toekomstige bewoners, in contacten met familie en in het beeld dat er over je woonzorgcentrum ontstaat.

In een woonzorgcentrum begint alles met enthousiaste medewerkers.