Blog post

Familie verzamelt nu nog vlotter levensverhalen van bewoners

Door de vernieuwde pagina’s kan familie op een overzichtelijke manier aan de slag

door Tine Van Loo

Familie deelt immers een groot deel van het verleden van de bewoner. Hun verhalen kunnen dan ook helpen om de bewoner beter te leren kennen en te begrijpen. Om familie nog vlotter te laten starten herbekeken we de hele applicatie vanuit hun perspectief. Soulcenter is voor hen nu makkelijker, ordelijker en meer behapbaar geworden.

Waarom een vernieuwde ervaring? 

Familie inschakelen bij het verzamelen van verhalen kan heel nuttig en handig zijn. Niet alleen bij bewoners die zelf moeilijk uit hun woorden raken, maar ook bij andere bewoners om bruikbare en inspirerende info te verschaffen aan het team. Zo kunnen teams op een snelle manier heel veel bijleren over de persoon en de verhalen achter de bewoner. En het is ook waardevol voor familieleden om een mooie verzameling op te bouwen over het levensverhaal van hun familielid. 

Voor de aanpassing kon het verkennen van Soulcenter, met de overvloed aan informatie die verzameld werd door het team, heel overdonderend zijn voor familieleden. Dat maakte het voor hen moeilijker om te ontdekken wat er precies van hen verwacht werd. Nu zijn de pagina’s voor familieleden een pak simpeler geworden: ze krijgen enkele vragen te zien en tips om verhalen en foto’s over hun familielid te verzamelen. Zo kunnen ze focussen op het levensverhaal zonder afgeleid te raken door de vele info die het woonzorgteam al verzamelde.

Hoe werkt het? 

De familie krijgt vijftien vragen voorgeschoteld over hun familielid. Deze vragen behandelen verschillende thema's zoals het beroep, het gezin en de partner, maar ook hobby’s, beweging en interesses van vroeger en nu.

Ze kunnen de vragen aanvullen en van foto’s voorzien. Als team kunnen jullie al deze antwoorden terugvinden op de pagina van de bewoner in Soulcenter. Ze staan verzameld onder 'Verhalen'.

Ook de familie krijgt een eenvoudig dashboard: een overzichtspagina toont steeds de volgende vraag om aan te vullen. Daarnaast staan hier ook tips om de familie op weg te helpen. 

Familie ziet op het dashboard vragen en tips om mee aan de slag te gaan.

Naast de vragen en het overzicht met tips, hebben de families nog één andere functionaliteit die ze kunnen gebruiken: ‘Nodig familie uit’. Hier kan de familie zelf, net zoals het team van medewerkers, andere familieleden uitnodigen via e-mail. 

Met deze drie pagina’s houden we Soulcenter eenvoudig en overzichtelijk voor familie. Zo kunnen ze hun tijd volledig aan het aanvullen van mooie verhalen spenderen.

En hoe nodig je familie vlot uit? 

Met deze nieuwe pagina’s hopen we dat families enthousiast aan de slag kunnen. Maar hoe nodig je nu best familieleden uit? Dat vind je allemaal terug in dit artikel. Veel succes -en verzamelplezier!

Nieuwsbrief

Blijf mee

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Auteur

Tine Van Loo

Tine studeerde in 2020 af als productontwikkelaar. Voor haar eindproef ontwierp Tine een oplossing om eenzaamheid in woonzorgcentra tegen te gaan. Bij Soulcenter orchestreert ze het ontwerp van het digitale platform in samenwerking met klanten en het team.

Vind je het leuk? Deel het.


Wat is Soulcenter?

Het leefplezier-platform voor ouderenzorg

Organiseer veel vlotter zinvolle dagen op maat van je gemeenschap

Ontdek de woonleefapp arrow_forward
Tablet met voorbeeld van Soulcenter app