arrow_backAlle artikels

“Als mensen naar de maan kunnen, kan een bewoner naar den Antwerp”: Jan De Boeck over onze sector vandaag

Met 41 huizen is Vulpia een middelgrote woonzorggroep in België. Maar waar de groep zich het liefst mee onderscheidt is een absolute focus op mogelijkheden. “In plaats van te focussen op beperkingen, kijken we liever naar wat mensen wél nog kunnen op oudere leeftijd. Dat is voor ons altijd het uitgangspunt,” zegt Jan De Boeck, Customer Experience Manager bij Vulpia. We onderwierpen Jan aan een spervuur van vragen over de stand van zaken in de sector.

“Kan je ons even vertellen wat jouw rol is?”

Jan: “Als Customer Experience Manager houd ik me bezig met projecten die bijdragen aan de beleving van bewoners. Die beleving wil ik ook beter begrijpen, want de verwachtingen van bewoners evolueert constant. Er is een nieuwe generatie ouderen op komst die er heel andere gedrags- en verwachtingspatronen op nahoudt dan de ouderen van vandaag. Dat lijkt in de woonzorgcentra van vandaag nog niet helemaal te zijn doorgedrongen.”

“Hoe ziet een gemiddelde week er voor jou uit?”

Jan: “Voor de coronacrisis ging ik regelmatig langs in de verschillende huizen om de huidige stand van zaken te screenen. Hoe ver staan we precies? Hoe pakken we de eetmomenten of dagbestedingen aan? En hoe kunnen we die belevingen naar een hoger niveau tillen? Over het algemeen houd ik me ook graag bezig met het ontleden van de eigenheid van elk huis. Elk huis heeft een eigen sfeer en een ander soort publiek. Het ene huis baadt in de ambiance, staat elke week op z’n kop door één of ander evenement, of brengt de hele groep samen om Chinees te gaan eten. In het andere huis flaneer je rustig door de binnentuin of geniet je van een aperitiefconcertje. Er is voor elk wat wils, maar het vertrekt steeds van de vraag: “hoe wil ik leven?”

Bekijk het volledige interview met Jan in de video hier onder. Lees verder onder de video.

“Je komt origineel niet uit de woonzorgsector en hebt al veel andere ervaringen opgedaan. Kan je met een objectieve blik zaken aanwijzen die anders moeten?”

Jan: “Vroeger stroomden mensen automatisch binnen. Vanaf een bepaalde leeftijd kwamen ze sowieso bij ons terecht. Vandaag is dat geen evidentie, dus moeten we er extra voor zorgen dat onze woonzorgcentra fijne, aantrekkelijke plekken zijn. We moeten out of the box denken en ontdekken hoe onze bewoners écht willen leven. We kunnen verouderde gewoonten niet in stand houden omdat ze nu eenmaal al lang zo gedaan worden. We moeten van de ‘ja maar’ naar de ‘ja en’. En dat kan. Ze kunnen mensen naar de maan sturen en weer terughalen, waarom zou een bewoner niet nog eens een voetbalmatch kunnen meepikken? We moeten leren denken in overvloed, want er is zoveel mogelijk.”

“Je overziet een 40-tal huizen. Wat zijn voor jou de ingrediënten van een straf team?”

Jan: “Ik kan het moeilijk in woorden uitdrukken, maar als een huis een sterk team heeft merk je dat meteen. Het is een gevoel van plezier in huis, je voelt het als je binnenkomt. Word ik vriendelijk begroet? Zijn de mensen spontaan? Kan iedereen authentiek zichzelf zijn en heeft iedereen een rol in de heersende dynamiek? Zo’n sfeer schep je alleen met mensen die gepassioneerd zijn door wat ze doen. In woonzorgcentra is er voor medewerkers bovendien ruimte om een deel van zichzelf in hun rol te steken. Spelen ze gitaar of kennen ze iets van aromatherapie? Dan kan dat hun zorgende rol mee versterken.”

Videofragment: laten we inzetten op de talenten van bewoners en medewerkers.

Lees verder onder de video.

“Jouw Hartverwarmers-inzending ging over de oprichting van een virtueel café voor de medewerkers. Wat was het idee daarachter?”

Jan: “De coronaperiode zorgde voor veel spanning en stress voor onze medewerkers. Als zij het mentaal moeilijker krijgen heeft dat een impact op hoe ze een kamer binnenstappen of met de bewoner communiceren. Het virtueel café diende om stoom te kunnen aflaten en elkaar een hart onder de riem te steken. Mensen die dezelfde functie uitoefenen in andere huizen hebben elkaar echt gevonden. Sommigen stuurden elkaar in het midden van de nacht Whatsapps om praktische tips te vragen.”

“Jullie zijn bij Vulpia met vanalles bezig. Waar zal het de komende maanden vooral om draaien?”

Jan: “We hebben Spencer gelanceerd, een nieuwe app waarmee we makkelijker kunnen communiceren. In crisistijden is goede communicatie nog zoveel belangrijker. Verder willen we vooral onze ogen en oren open houden en zien hoe we onze huizen nog warmer kunnen maken. We willen dat op een interactieve manier doen, waarin bewoners en hun families een duidelijke stem hebben. Verder ook gewoon genieten, natuurlijk. De laatste maanden en jaren van mensen hun leven kleur geven is één van de mooiste dingen die je kan doen in het leven, en ik ben elke dag blij dat ik dat mag stimuleren.”


Artikel door

Frederik Vincx

Frederik Vincx is sociaal ondernemer en ontwerper van communicatie software voor teams. De voorbije twee jaar focuste hij zich op het helpen van woonzorgcentra om hun bewoners beter te leren kennen. Hij is de ontwerper van Soulcenter.

Volg Frederik op Linkedin.